Lördagstemat denna vecka är Snö
Kolla här. En farbror som är ute och går i snön. Undrar om han gått vilse bland alla olika spår?
Ingalunda! Det är snökonstnären Simon Beck som skapar ett av sina fina mönster. Här står han på någon alpsluttning med en snöstjärna i megaformat bakom sig. Såhär kan det också se ut när han varit i farten.
Eller så här.
Där ligger de där snöänglarna som man gjorde en gång i tiden i lä!
Här har några skidåkare stannat till för att beundra hans figurer i snön och här kan man läsa mer om hur man gör.
Tack HeLena för inspirerande teman under januari! Övriga lördagsbloggare finns här: Gnuttan Helena Karin på Pettas Livsrummet musikanta Olgakatt, Pysseliten
Härligt och så fick jag lite lördagsfeeling på kuppen. Sitter med jobbdatorn i knäet och försöker uppbringa inspiration att avsluta veckans alla måsten. Snart, snart äre helg och då får man leka i snön!
Inte bara snö, om jag känner dig rätt – får du chansen kanske du till och med hoppar ner i någon sjö!
Götapetter! Så fantastiskt!
Alla som gjuter sina konstverk i brons kan slänga sig i väggen ……
Fast denne man kan ju bevara sina i foton, förstås.
Men visst är det en extra konstnärlig, eller poetisk dimension, den där flyktigheten. Första snöfall eller töväder eller i alla fall våren utplånar konstverket.
Utan några som helt jämförelser i konstnärlig ambition kan jag tycka att snöskottning är ett slags förgänglig poesi. Man skottar och skottar och det snöar och snöar. Eller töar. I ena fallet är jobbet ogjort och i andra fallet kunde man lika gärna ha låtit bli. Men ändå skottar man…
Helt otroligt!
Lika förgängligt som sandkonst, och gatumålningar.
Jag har alltid undrat hur man får till jättekonstverk, när man inte bara kan ta ett steg tillbaka och se vad man gjort.
Margaretha
som inte bryr
sig om att
flytta på snön
Javisstja, somliga är ju lite insnöade… :-)
Det verkar som om snökonstnären jobbar med kompass och måttband för att få lite ordning på sina mönster. Måste vara lika svårt som att måla konstverk i taket på Sixtinska kapellet!
Visst var det knepigt att ligga på rygg och bli nerstänkt med färg över hela kroppen. Mikael Andersson, som tog med sig Falu Rödfärg och begav sig ut i världen att söka sin lycka, berättar om det i sin självbiografi:
”Och så kom jag ner till Påven. Han hade stora lokaler. Men väldigt illa målade. Jag tyckte att det skulle passa bra med lite kurbitsar på väggarna och i taket på det där kapellet. Men Påven ville inte ha några exotiska motiv utan sådana som man kunde lära sig lite biblisk historia av. Jag kom att tänka på Tuna kyrka och dom målningarna. Det tyckte påven verkade bra, så jag körde A&E och ormen i trädet. Rakt opp i taket”.
Micke hade ju haft ganska mycket rödfärg med sig så det blev rätt många rödhåriga figurer i bilden. Påven trodde sig veta att huvudpersonerna hade varit mera mörkhåriga. Men det förklarade Micke berodde på att dom gamla målningarna var tillkomna innan det fanns tillgång till Falu rödfärg. Det accepterade Påven och Micke Andersson fick fast jobb som målare. Han gjorde en hel del skulpturer och uppfinningar också. Det var svårt med stavningen av Mikael Andersson så det italicerades med tiden till Michelangelo.
Duktig grabb, den där Micke. Jag är nog allra mest imponerad av att han målade på våt puts, al fresco, för då kan man inte fixa till något som blir fel. Som akvarell, med den lilla skillnaden att man slänger en misslyckad akvarell och tar ett nytt papper. Taket till Sixtinska kapellet slänger man inte bara hur som helst.
Ja, det stämmer. Om du tittar på panelen strax till höger om den centrala så ser du att ormens slingrande upp i Kunskapens träd påbörjas lite tveksamt. Forskarna har länge tvekat om det är inflytande från kurbitsmålandet hemifrån Dalarna eller om det är något annat som ligger bakom. Man lutar allt mer åt att Micke var lite dysdirektiker och hade svårt med vänster/höger. Och eftersom det inte gick att korrigera felaktigheter så lät han dem (var tvungen, helt enkelt) vara kvar och gav dem lite dekorativ karaktär genom att överdriva dem.
Om du har tillgång till en detalj av just den panelen så ser du att både Adam och Eva och även ORMEN är rödhåriga. Heja Falu rödfärg!
Jag vänder på den lite så syns det bättre.
Visst är det skönt att det inte måste bevara, försäkras och fraktas runt och visas upp. Det räcker med några foton som är alldeles fantastiska i sig och dessutom når så många fler.
Det är just det som är det poetiska, eller vad det nu är. En slags förstärkning, eller nåt av upplevelsen, tack vare det flyktiga.
Irving Stone har skrivit en mycket intressant bok om Micke. Den finns översatt till svenska – jag tror den heter Mannen som skapade en värld. IS skrev också om
Van Gogh.
Varning för van Gogh. Det är en tragisk berättelse. Man blir ledsen.
Tack för bra boktips! Michelangelo-boken finns på bokbörsen för bara en hundring (700 sidor). Och så har han tydligen skrivit om Freud också ”Passionerna”.
Jag kan bli lite ledsen över Mickes liv och leverne också. Han fick ju aldrig riktigt göra som han ville och när han jobbade med det där opraktiska jätteprojektet i Rom hade han inget skyddsombud som såg till att arbetsmiljön var godtagbar. Men påven hängde över hans axel (eller stod på golvet nedanför) och gormade hela tiden. Särskilt missnöjd var han tydligen med att Gud har smutsiga fötter.
När jag läser om Micke kommer jag att tänka på filmen Clerks av Kevin Smith, vars bärande (och återkommande) replik är: ”I shouldn’t even be here today!”
Påven var kanske inte bara arg över guds smutsiga fötter utan också lite fundersam över Mickes version av sol och måne…
Det här är en verkligt intressant bild!
Det ser ut som om killen till vänster moonar Gud. Associationerna går till DIF och Black Army. Lägg märke till att DIF har rena fötter.
Det känns som det vore dags att dra ner till Vatikanstaten och lägga sig på rygg med bra strålkastare och kikare.
Visst moonar han! Panelen handlar om hur gud skapade solen och månen. Och någon annan måne än guds bara rumpa kan inte jag hitta.
Åh fan! Det hade jag missat.
Underbart! Jag vill också se taket nu! Har vänt vid synen av kön tre gånger nu, jag är inte den tålamodiga köaren direkt.
Som hörande till professionen Sparkus Practicus kan jag inte vara annat än stolt när jag konstaterar att en tidig kollega ordnat så att Gud kan leverera en livgivande elektrisk gnista vid Adams skapelse. Och detta ganska många år innan elektriciteten faktiskt hade ”uppfunnits”.
Månen finns längst till höger bakom Guds arm.
Syns tydligt här:
http://cdn2.all-art.org/early_renaissance/michelangelo_sic_cap/155.jpg
Attans, där föll en intressant teori!
Jag undrar hur man ska ”läsa” de olika bilderna. Den där figuren som snor iväg runt solen, med rumpan bar (på bilden ovanför), har jag uppfattat som Gud i ett tidigare skede när han fixar till solen. Men det kanske är någon medhjälpare? Oavsett vilket är den där nakna baken ett spännande inslag i bilden.
Och här är månbilden (som Agneta länkar till), där månen mycket riktigt syns till höger:
Figuren till vänster är också Gud och jag tror att det har att göra med att han fixar till alla växter. På bilden här syns en del av växterna:
http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/m/michelan/3sistina/1genesis/8plants/08_3ce8.html
Klicka på bilden för större format.
Men vad spännande. Tack! Det ser ju riktigt gulligt ut när Gud böjer sig ner och pysslar med några grästuvor. Men varför kommenteras inte hans (bristfälliga) klädsel?
PS. Jag lägger in en liten bild här, för snabbreferens, men om man går in på Agnetas länk kan man få upp bilden i större format.
Den ungerska webbplatsen »Web Gallery of Art« http://www.wga.hu/ är en bra källa till konst före 1900.
Ja, verkligen! Michelangelos teckningar, till exempel… Oj, oj, på den där platsen kan man tillbringa många spännande timmar!
http://www.wga.hu/support/viewer/z.html
Om man vill visa en bild från detta webbgalleri så får man se till att länken visar just bilden. krångligt uttryckt: Jag fårfram webbplatsen genom att klicka på bilden i webbläsaren samtidigt som jag håller ner tangenten ctrl, då får jagupp en palett att välja från och jag väljer »visa bild«. Gjorde så nu på denna bildfrån 1550-talet.
http://www.wga.hu/art/a/anguisso/sofonisb/chess.jpg
Motivet är den kvinnliga konstnärens systrar som spelar schack.
Oj. Tack igen! Jag kollade aldrig att länken till Michelangelos teckningar fungerade. Det gör den tydligen inte. Ska se om jag klarar att rätta till det!
PS. Underbar bild på schackpartiet!
Hahaha spännande forum i kommentarer!
Härligt inlägg och mycket duktig konstnär. Undrar hur han kom på idén?
Vi bestämmer att du tar över i februari!
Done!
Visst är det otroligt vad man kan göra av bara snö och en stor dos tid. Vackert!
Visst är det märkligt! Och på något sätt får konstverken en extra dimension tack vare sin förgänglighet.